Power to Liquid

Power to Liquid o.a. Methanol is vloeibare stroom !
Een van de kernproblemen tijdens de energietransitie voor de toekomstige continuiteit voor wat betreft de stroomverzorging c.g het waarborgen hiervan betreft de OPSLAG.

Stroom kun je opslaan in batterijen/akku`s met alle nadelen van dien ! (  Lage volume/energiedichtheid  grondstoffen, productie, onderhoud en recycling )
De vraag is nu,… hoe kunnen we op een zinvolle, slimme en economische wijze stroom zinvol opslaan/bufferen.

Stelling : Wanneer je zomerstroom zou opslaan in plaats van tegen bodemprijzen te exporteren, zou je die in de winter weer kunnen inzetten,..dit is eenvoudig & ongecompliceerd mogelijk met,…. METHANOL !

Power to Liquid: heet die oplossing !
Daaronder verstaand we groene elektrische stroom omzetten in vloeibare energie/brandstof.
Dat is precies wat er bij de Methanolsynthese gebeurt
Gaat het erom stroom middels Methanol te bufferen,… dan spreken we concreet over Power to Methanol.

Energiebehoefte voor productie van synthetische Methanol ( e-fuels ):

E-fuels zijn relatief duur, maar worden nog veel goedkoper.
Het Nationaal Platform Toekomst Mobiliteit gaat uit van productiekosten van één tot twee euro per liter in 2030.
In deze productiekosten zijn de efficiëntieverliezen die inherent zijn aan de productie al meegenomen.
De efficiëntieverliezen kunnen verder in perspectief worden geplaatst als het gebruik van hernieuwbare energiebronnen in een mondiale context wordt beschouwd.
Zonne- energie en windenergiecentrales hebben een twee tot vier keer betere capaciteitsbenutting op optimale locaties dan die in bijvoorbeeld Belgie,
Zo is er wereldwijd hetzelfde aantal windenergie en Zonnepanelen nodig per gereden kilometer voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) en voertuigen aangedreven door e-fuels.


Ook duurzame, regeneratieve biobrandstoffen uit rest- en afvalstoffen, die dus niet concurreren met landbouwgrond, dienen te worden bevorderd.

Conventionele biobrandstoffen zijn in RED II terecht beperkt tot maximaal zeven procent en een verdere uitbreiding van de palmolieproductie is daarmee definitief uitgesloten.
Optimaal worden e-fuels uitsluitend geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen.

Eenvoudig gezegd wordt waterstof uit elektrolyse op basis van hernieuwbare elektriciteit gecombineerd met koolstofdioxide, bijvoorbeeld uit industriële afvalgassen of de lucht, om een koolwaterstof te vormen die neutraal is voor broeikasgassen.
In tegenstelling tot conventionele biobrandstoffen uit gekweekte biomassa, concurreren e-fuels niet met voedsel (tank to plate discussie).

Een ander belangrijk voordeel is dat synthetische brandstoffen technisch niet verschillen van hun conventionele tegenhangers.

Ze kunnen zelfs worden gebruikt in oldtimers, worden gedistribueerd via het bestaande tankstationnetwerk en gemengd met fossiele brandstoffen in elke verhouding (zogenaamde drop-in-mogelijkheid).
Maar de productie van synthetische brandstoffen is nog steeds relatief complex en kostbaar vanwege de kleine hoeveelheden.

Schaalvoordelen echter zorgen voor een enorme toename van de efficiëntie.

Zo kunnen e-fuels in de toekomst een vaste waarde in het vervoer worden en een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie.