Mitigatie en adaptatie, hoe zit het ook alweer?

De aarde warmt op en het klimaat verandert.
Nederland moet zich voorbereiden op de effecten van klimaatverandering en de omgeving daarop aanpassen. Dit heet klimaatadaptatie.

Daarnaast moeten we verdere klimaatverandering zoveel mogelijk tegengaan: dat heet klimaatmitigatie.
Mitigatie kan door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen of door CO₂ uit de atmosfeer te verwijderen met nieuwe technologieën.

Je kunt het ook zo zeggen:
Bij mitigatie wil je een situatie voorkomen die je niet kunt beheersen en
Bij adaptatie wil je een situatie beheersen die je niet kunt voorkomen
.

Bron vermelding:
Marjolijn Haasnoot (onderzoeker klimaatadaptatie Deltares):
“Door meer samenhang aan te brengen tussen adaptatie en mitigatie kunnen we beiden gaan versnellen en voorkomen we investeringen doen waar we later spijt van krijgen.

Dat laatste daar willen wij in advieren en voor waarschuwen !!!

Namelijk,…waterstof toe te passen voor individueel personenvervoer.
Waterstof voor de auto mobiliteit gaat er op grote schaal niet komen.
Een waterstofauto voorzien met groene waterstof  heeft 2,4 tot 2,6 x meer energie nodig dan de huidige Battery -elektrisch 100%  E- Auto per 100 Km.

Reminders:
1)

Bij de WTW ( Well to-Wheel ) energie analyse Waterstof in de mobiliteit ( auto,s) hebben we het aktueel over een rendement van < 22%  en dan de prijs per Kilo ? en veiligheids- thema`s rond Waterstof, ………….vergelijk dat eens met Methanol als brandstof.
Waterstof is het medium om toekomstige e-fuel o.a. Methanol  mee te maken ( ook dat proces kent energieverlies) maar de efficiency daarvan is veel beter !

2)
In Nederland wordt zo’n 10 miljard kubieke meter waterstof per jaar geproduceerd. Hiervan wordt 80% gemaakt van aardgas (grijze waterstof), wat zorgt voor zo’n 13 miljoen ton CO2 in de atmosfeer.
De overige 20 procent van de waterstof ontstaat als bijproduct in de chemische industrie. ( Bron: Google.nl )

3)
Nederland heeft alle, toekomstige ( nog te bouwen installaties)  groene waterstof nodig om de industrie te vergroenen !

Stel je eens voor :
Hyundai Motor Company Korea , schenkt Nederland 9 miljoen FCEV waterstof auto`s laughing
Dan heb je een NETTO  stroomcapaciteit van 69,3 TWh nodig.
Dat betekend of 4766 windmolens a 6,15 MW op land bouwen, of 3217 windmolens  a 6,15 MW op zee bouwen [……………….]

AdMER Systeem focus is dieselmotoren met vermogens > 150 KW  ( bestaande en de nieuwe generatie) significant schoner en voor 2050 CO2 – neutraal te laten zijn !

Een klimaatrobuust systeem/transitietechnologie waar mitigatie & adaptatie hand in hand samenwerken, om fossiele dieselbrandstof zo snel mogelijk af te bouwen.

Bestaande dieselmotoren ( rendement > 42 % TTW ) kunnen per direkt schoner, efficienter en veilig draaien, met voor 90 % bestaande/bewezen technologie>>>>> AdMER .systeem.

Relevante links:
https://www.h2-products.nl/emissiereductie/admer-mds-systeem/
https://www.h2-products.nl/methanol/methanol-economie/

Kort en Konkreet:

Het AdMER systeem is een oplossing voor, onmmiddelijke emissiereductie en pad naar 100% Methanol ( Bio- en of synthetische diesel) als het aan ons ligt ver voor 2050 !

AdMER.MDS.Systeem een voorbeeld van Mitigatie & Adaptatie