Future Fuels

Geavanceerde motorbrandstoffen, toepasbaar op alle vervoerswijzen, dragen aanzienlijk bij aan een duurzame samenleving over de hele wereld.

AMF brengt belanghebbenden uit verschillende continenten samen voor het bundelen en benutten van kennis en onderzoekscapaciteiten op het gebied van geavanceerde en duurzame Transport/Mobiliteit brandstoffen.

Brandstoftypen:

De invloed die geavanceerde motorbrandstoffen hebben op de prestaties van voertuigen, hun effecten op de emissies en hun compatibiliteit met bestaande infrastructuur worden beschreven in het “AMF Fuel Information System”.

De verstrekte informatie is gebaseerd op gegevens en informatie uit AMF-projecten (onderzoeken).

Bio/Synthetische diesel c.q  bijmengen van diesel:

Paraffines zijn gunstige componenten voor dieselbrandstof.
Dieselbrandstof zelf bevat naast andere koolwaterstofgroepen paraffines.

Dieselbrandstof bevat echter ook naftenische en aromatische stoffen, die niet zo gunstig zijn voor de verbranding.

Paraffinische dieselbrandstof heeft normaal gesproken een zeer hoog cetaangetal en bevat geen zwavel, stikstof, zuurstof of aromaten.
Paraffines kunnen met verschillende processen worden geproduceerd uit fossiele of hernieuwbare grondstoffen.

Synthetische brandstoffen worden geproduceerd door vergassing en Fischer-Tropsch (FT)-vloeibaarmaking uit aardgas (GTL) en steenkool (CTL).
Op biomassa gebaseerde BTL-brandstof is nog niet commercieel verkrijgbaar.

Hydrobehandeling van oliën en vetten is een commercieel proces voor de productie van hernieuwbare paraffinische diesel, afgekort HVO.

Tegenwoordig wordt steeds meer HVO geproduceerd uit afval- en restvetfracties, b.v. uit dierlijke vetten en plantaardige oliefracties van niet-voedingskwaliteit.Paraffinische componenten voor dieselbrandstof worden ook geproduceerd uit ruwe talkolie, een residu van de pulpproductie.

Methanol

Methanol is een multifunctionele brandstof omdat het puur kan worden gebruikt, als mengcomponent in brandstoffen of voor de productie van brandstofcomponenten.

Methanol wordt ook beschouwd als brandstof voor elektrische voertuigen met brandstofcellen.Voor conventionele motoren is het gebruik van methanol eenvoudig wanneer het wordt omgezet in een benzinecomponent genaamd MTBE of in een dieselcomponent genaamd FAME. Methanolmengsels met een hoge concentratie, zoals 85 vol-% methanol in benzine (M85), kunnen worden gebruikt in speciale voertuigen met flexibele brandstof (FFV’s).

Methanol wordt in China gebruikt als verschillende mengsels, variërend van M5 tot M100, en op sommige markten worden benzine/ethanol/methanolmengsels (GEM) overwogen.
In veel regio’s, bijvoorbeeld in Europa en Noord-Amerika, is het bijmengen van methanol in benzine beperkt tot enkele procenten.

Als methanol in hoge mengverhoudingen in benzine wordt gebruikt, zijn corrosieremmers, co-oplosmiddelen en alcoholcompatibele materialen in voertuigen nodig om fasescheiding te weerstaan en de stabiliteit en veiligheid te behouden.

Er zijn technologieën ontwikkeld voor het gebruik van methanol in diesel- en dual-fuelmotoren en op enkele schepen wordt methanol al als scheepsbrandstof gebruikt.

De eigenschappen van methanol zouden auto/vrachtwagen en bus fabrikanten in staat stellen motoren met hoog rendement te ontwerpen om de lage energiedichtheid van methanol te compenseren t.o.v fossiele diesel. 

Als methanol wordt toegepast als Mobiliteits brandstof met hogere bijmengverhoudingen of als pure brandstof, zijn technische aanpassingen van de bestaande brandstofinfrastructuur nodig. Over het algemeen vertoont de verbranding van methanol lage emissies van koolmonoxide, koolwaterstoffen, stikstofoxiden en deeltjes.

De uitstoot van formaldehyde heeft de neiging toe te nemen, vooral bij een koude start. Methanol is biologisch afbreekbaar,… wat enorme voordelen in de productie, logisitiek en voorkoming van Milieuschade.