Energieopslag

Een van de mogelijkheden van energieopslag zeker om ***dunkelflauwte perioden te overbruggen zijn vliegwielsystemen.

*** perioden van:  Geen zon | Geen wind.

Een casestudie over de voordelen van het gebruik van een droge scrollpomp technolgie voor energieopslag in vliegwielen.

 

Energieopslag Introductie vliegwieltechnologie

Vliegwielen worden gebruikt om energie op te slaan en worden voor verschillende toepassingen toegepast.
Het vermogen van vliegwielsystemen om herhaaldelijk regeneratieve energie op te vangen die normaal gesproken als warmte zou worden verspild, levert aanzienlijke energiebesparingen en lagere brandstofkosten op, terwijl een volledig scala aan giftige emissies wordt verminderd, waardoor schone, betrouwbare en duurzame energie-efficiëntie wordt geboden.

Het vliegwiel werkt door een rotor te versnellen tot zeer hoge rotatiesnelheden.
Deze kunnen variëren van 20.000 tot 50.000  toeren per minuut.
De rotatie-energie wordt omgezet in andere vormen van energie en wanneer energie wordt onttrokken verliest het vliegwiel snelheid als gevolg van energie afgifte.
Meestal wordt elektriciteit (van zonne-energie) gebruikt om de rotor van het vliegwiel in een kamer onder vacuümomstandigheden te laten draaien.

De rotoren zijn gemaakt van koolstofvezelcomposieten met hoge sterkte en opgehangen aan magnetische lagers om wrijvingsverliezen te verminderen.
De kamer staat onder vacuüm, zodat verliezen door luchtweerstand tot een minimum worden beperkt.
De vacuümniveaus kunnen sterk variëren, maar voor trein( railway ) toepassingen is <0,01 mbar een gebruikelijke vereiste.

Uitdagingen:
Meestal worden vliegwielen in de grond geplaatst en gebruikt voor krachttoepassingen buitenshuis.
In gebieden waar de omgevingstemperatuur warm en vochtig is, kunnen de meeste droge vacuümpompen niet presteren vanwege hun werktemperatuurbereik.

De pompen moeten kunnen draaien bij temperaturen tot 50 graden Celsius. Naast de zorg voor hoge omgevingstemperaturen kan de werkvloeistof ook vocht bevatten dat niet door standaard droge pompen kan worden verwerkt.
In dergelijke omstandigheden kunnen schottenpompen niet worden gebruikt, omdat de olie vervuild raakt met vocht en zelfs als er een vochtvanger wordt gebruikt, brengt de jaarlijkse olievervanging stilstand, arbeidskosten en ongemak met zich mee.

Oplossing: De SVF droge scroll-vacuümpompen hebben een omgevingstemperatuurbereik tussen -20 graden C en 50 graden C.
Daarom zijn ze geschikt voor buitenomgevingen, zolang er voldoende koeling wordt geboden en de omgevingstemperatuur niet hoger is dan 50 graden C.

Er kunnen voldoende vacuümniveaus van minder dan 0,03 mbar worden getrokken in de vliegwielkamer, die doorgaans een intern volume heeft van 500 liter.
De unieke gepatenteerde zwevende scroll-technologie is ontworpen om de vloeistof uit de scroll-pockets te duwen, waardoor eventueel vocht zonder problemen uit de pompuitlaat wordt geduwd.
De SVF-serie is tipafdichtingsvrij in vergelijking met standaard scrollpompen en vereist daarom geen onderhoud gedurende een looptijd van meer dan 12.000 uur.
Het vliegwielsysteem heeft doorgaans een levensduur van 5-7 jaar en de werkcyclus kan variëren van 20-60 procent voor de vacuümpomp.

De vacuümpomp kan dus de hele levensduur van het vliegwiel meegaan, waardoor deze units ideaal zijn voor deze toepassingen.
Website : scrollpupmps-europe : https://scrollpumps-europe.eu/
webpage: SVF pump : https://scrollpumps-europe.eu/vacuum-pumps/vacuumpump-svf-ex-300/